galéria
Supermarkety ponúkajú platby už aj cez aplikáciu. Ušetria na poplatkoch za platby kartou
Bankové karty
13.4.2022
Bratislava, 13. apríl 2022 – Aj drobní podnikatelia sú zaujímavými klientmi pre rôzne fintechy. Pri tvorení produktov pre nich sa však spájajú s bankami a kartovými firmami.
Keď dánsky startup Vibrant ohlásil na začiatku roka 2022, že sa mu navýšil počet platieb kartou cez jeho mobilnú aplikáciu o viac ako 1000 percent za päť mesiacov, nebola to iba náhoda. Ukazuje to trend, ktorý riešia mnohí obchodníci vo svete.
Dánsky fintech sa zameriava najmä na platby pre drobných podnikateľov. Namiesto klasického POS terminálu im ponúka mobilnú platobnú aplikáciu. Tá funguje na bežnom telefóne s operačným systémom Android. Pre obchodníka je toto riešenie lacnejšie a prehľadnejši, tvrdí Vibrant.
Poplatok za každú platbu je síce 1,39%, čo je viac ako ponúkajú banky, ktoré si účtujú za platby okolo 1%, na druhej strane však obchodník neplatí každý mesiac za prenájom POS terminálu, ktorý sa pohybuje od 10 eur vyššie. Ten musia obchodníci platiť paušálne, aj keď nemajú tržby a zvyčajne sú aj viazaní zmluvou na isté obdobie. To im nevyhovuje a odrádza od vlastnenia terminálov, čím sa pripravujú o zákazníkov, ktorí radi platia kartami.
„Nízke alebo žiadne platby za POS terminál vyhovujú najmä obchodníkom, ktorí majú menej platieb, alebo ktoré sú sústredené iba na určitý čas. Vytvára sa teda nový ,subsegment‘, v ktorom klasický terminál nemôže konkurovať,“ vysvetľuje Peter Géc, predseda Združenia pre bankové karty (ZBK).
Ďalšia výhoda terminálu v mobile je, že nemá dobu viazanosti. Vibrant chce svoju aplikáciu rozšíriť aj na operačný systém iOS, keďže majitelia iPhonov tvoria veľkú skupinu zákazníkov.
Sú mobilné terminály hrozbou pre klasické POS terminály, alebo sú len ich doplnkom? Podľa odborníka je to špecifický segment, hlavne pre sektor malých podnikateľov, ako sú taxikári. „Ide skôr o dostupný doplnok ako konkurenciu, v supermarkete asi tento typ zariadenia zatiaľ neuvidíme,“ dodáva Peter Géc.
Doplnkovú funkciu mobilných platobných aplikácií potvrdzuje aj správanie sa veľkých kartových firiem Visa a Mastercard. Tie podporujú platobné aplikácie v mobiloch cez partnerstvo s fintechmi. Visa je napríklad spojená aj s riešením Vibrantu.
Visa prišla na trh pred dvoma rokmi so službou Tap to Phone. Tá umožňuje prijímať bezkontaktné platby na smartfóne alebo tablete s operačným systémom Android s podporou NFC technológie. Tento spôsob platenia nejde proti používaniu kariet, len POS terminál sa vymení za mobil. Navyše toto riešenie pomáha aj rozvoju bezkontaktných platieb, ktoré sa stali počas korona pandémie veľmi populárne.
Mastercard zase spolupracuje s firmou Handpoint, ktorá poskytuje obchodníkom prenosné platobné terminály. Jedno z jej riešení – softPOS, má umožniť obchodníkom prechod na čisto softvérové platby, bez nutnosti používať fyzický platobný terminál.
Mobilné POS terminály už poskytuje niekoľko rokov aj ČSOB. Jej mPOS terminál je na prvých šesť mesiacov bez mesačného poplatku a potom si ČSOB účtuje mesačný poplatok 10 eur a províziu z každej platby 0,99%.
Vlani na jeseň predstavila novú aplikáciu SoftPOS, ktorá premení mobil na platobný terminál aj UniCredit Bank. Okrem prehľadu transakcií aplikácia ponúka obchodníkom aj možnosť vystavenia elektronických potvrdení o platbe.
Na aplikáciu v mobile, ktorá slúži ako POS terminál vsadila vlani aj Tatra banka. Určená je najmä pre živnostníkov a malé firmy. Využiť ju môžu taxikári či trhovníci. Výhoda je v tom, že nemusia platiť mesačný poplatok za prenájom POS terminálu.
Na vlnu POS terminálov v mobile naskočila v tomto roku aj VÚB. Od marca ponúka aplikáciu VUB POS terminál v mobile. Ide o spoluprácu s firmou Visa a jej službou Tap to Phone.
Na Slovensku pôsobí od vlani česká firma Global Payments, ktorá ponúka obchodníkom aplikáciu pod názvom „GP tom“. Tá umožňuje prijímať platobné karty len cez mobil. Obchodník za každú platbu musí zaplatiť transakčný poplatok od 1,59 do 1,99% v závislosti od obratu. Platí, že čím vyššie tržby, tým nižšie je percento poplatku.
Global Payments so svojim riešením tiež mieri na drobných podnikateľov, napríklad majiteľov kaviarní, ktorým sa neoplatí kupovať či prenajímať si drahý POS terminál. Nahradia ho mobilom s platobnou aplikáciou.
Táto platobná spoločnosť spolupracuje aj so Slovenskou sporiteľňou, najväčšou bankou na Slovensku, aby prenikla na trh rýchlejšie. Slovenská sporiteľňa ponúka jej mobilný terminál k business účtu. To tiež potvrdzuje skôr symbiózu bánk a fintechov, ako ich rivalitu.
Keďže ide o platobnú aplikáciu, jej nasadenie vyžaduje iba úpravu existujúcej infraštruktúry bez potreby nákupu hardvéru. Jej uvedenie do života je podľa Petra Géca pomerne rýchle a finančne nenáročné.
„Väčšina globálnych aj lokálnych sprostredkovateľov platobných transakcií už tento trend zachytila a snaží sa ponúknuť svoje riešenia,“ dodáva.
FOTO: Christiann Koepke / Unsplash