galéria
Európske banky sa okamžitých platieb obávajú, slovenské sú optimistické
Bankové karty
28.10.2021
Bratislava, 28. október 2021 – Keď v lete tohto roka médiami prebehla informácia, že americká technologická spoločnosť Square kúpi za 29 miliárd dolárov austrálsku firmu Afterpay, nevzbudilo to mimoriadnu pozornosť. Ide pritom o obrovskú akvizíciu v odvetví označovanom ako BNPL, čo je skratka z anglických slov Buy Now, Pay Later (kúp teraz, zaplať neskôr).
Tento biznis model je síce na Slovensku málo známy, ale v USA aj v Austrálii má rýchlo rastúci trend. Svedčia o tom aj čísla o jeho predpokladanom raste. Firma Juniper research odhaduje, že tento biznis by mohol do roku 2026 generovať tržby 995 miliárd dolárov ročne. Na porovnanie v tomto roku sa tržby cez BNPL platby vyšplhajú na 226 miliárd dolárov, takže nárast za štyri roky by mal byť štvornásobný. V roku 2026 by tieto platby mali tvoriť až štvrtinu všetkých e-commerce platieb. Dnes tvoria sotva desatinu.
Medzi spotrebiteľmi sa stále nájde veľká skupina ľudí, ktorí radi platia za nákupy neskôr. Odložené platby sú populárne najmä medzi mladými ľuďmi do 24 rokov, čo je pre ich budúci rast pozitívny signál.
Firmy zamerané na odklad platieb zarábajú na poplatkoch a províziách od obchodníkov, nie na úrokoch. Obchodníci im platia isté percento z hodnoty tovaru, plus fixný mesačný či ročný poplatok.
Poplatky sú pre obchodníkov v podstate alternatívou poplatkov, ktoré platia kartovým firmám za spracovanie platieb či za POS terminály. Takže sú ochotní ich znášať. Navyše, obchodníci rátajú pri nakupovaní s odkladom s vyššími tržbami. Pre zákazníka je služba výhodná v tom, že na rozdiel od nákupu cez kreditku, či cez splátkové firmy sú úroky nulové.
Navyše BNPL spoločnosti majú výhodu v tom, že nedržia dlh, neposkytujú pôžičky. Keď na konci odloženého obdobia nie je dlh splatený, prechádza na zákazníkovu kreditku, ktorá je na pozadí celej transakcie. Je poistkou, ak sa dlh nespláca. Celá logika tohto biznisu je založená na rýchlejšom a jednoduchšom online nakupovaní.
Pre zodpovedných zákazníkov je to výhoda, že si môžu kontrolovať výdavky a rozkladať si ich v čase. Pre menej disciplinovaných je to nebezpečné nakupovanie na dlh. Poplatky totiž nastupujú za oneskorené platby, s ktorými firmy v tomto biznise rátajú. V USA skoro tretina zákazníkov, ktorí využívajú BNPL platby, má omeškané splátky.
Odložené platby sú konkurenciou splátkovým firmám, cez ktoré nakupovanie aj úverovanie prebieha zložitejšie a dlhšie, pretože po negatívnych skúsenostiach sú už tvrdo zregulované.
Spomínané BNPL firmy musia spolupracovať s kartovými spoločnosťami či bankami, ale na druhej strane im môžu aj konkurovať. Aj preto veľké kartové spoločnosti túto novú príležitosť nenechali bez povšimnutia. Na vlnu odložených platieb nedávno naskočila aj veľká americká platobná spoločnosť Mastercard. Bude ponúkať platby za tovar rozložené na štyri splátky bez úrokov.
Službu by mala firma spustiť v prvom kvartáli budúceho roka na americkom, britskom a austrálskom trhu. Práve v týchto štátoch sú odložené platby najväčším hitom. Ak sa služba ujme, Mastercard ju plánuje rozšíriť do ďalších štátov po celom svete.
Odborníci na platobný biznis tvrdia, že nákupy cez odložené splátky nevytlačia z trhu kreditky, ale budú spolunažívať. Odložené splátky sa používajú na väčšie nákupy, kým kreditky aj na každodenné drobné nákupy.
Dá sa očakávať, že do tohto biznisu nastúpia postupne aj veľkí globálni technologickí hráči, ako sú Apple či Google so svojimi platobnými službami Apple Pay a Google Pay.
Podobné služby už v Európe aj v USA ponúka švédska firma Klarna. Tento fintech spracováva desiatky miliárd v platbách a jeho trhová hodnota sa odhaduje na 45,6 miliárd dolárov. Investujú do neho veľké spoločnosti ako Alibaba či Softbank. Len v USA má Klarna zazmluvnených už 60-tisíc obchodov a 18 miliónov zákazníkov.
Celé podnikanie s odloženými splátkami je založené na princípoch, ktoré poskytujú banky už roky a jeho výhoda je v jednoduchosti pre konečného spotrebiteľa. Na rozdiel od bánk, BNPL firmy nerobia skóring kreditnej bonity klientov, nie sú úverovateľom, ale iba akýmsi sprostredkovateľom. Neoverujú si žiadne registre, preto môžu ľahko preúverovať klienta, ktorý bezstarostne nakúpil tovar s odloženými splátkami. Ak sa to stane, celý problém prechádza na klientovu banku, v ktorej má kreditnú kartu.
Spoločnosť ponúkajúca odklad platieb si overuje len to, či klient spláca ich splátky. Ak nie, zastavia mu ďalšie financovanie a vyrúbia poplatky z omeškania.
Niektorí experti očakávajú, že tento biznis model bude len dočasný, kým proti nemu nezasiahnu regulátori finančného trhu. Tí by mohli donútiť BNPL skúmať úverovú situáciu klientov tak, ako to musia robiť ostatní účastníci trhu s pôžičkami. Tiež by mali tieto firmy v budúcnosti poskytovať zákazníkom viac informácií o ich biznis modeli aj poplatkoch s ním spojených.