Tlačové správy

29.3.2019

Neúspešnú reklamáciu u obchodníka vybaví za vás aj banka. No len vtedy, ak ste zaplatili kartou

Neúspešnú reklamáciu u obchodníka vybaví za vás aj banka. No len vtedy, ak ste zaplatili kartou

TLAČOVÁ SPRÁVA

Bratislava, 29. marec 2019– Platiť kartou sa klientom bánk naozaj oplatí. Na jednej strane ide o rýchlejší, pohodlnejší a bezpečnejší spôsob úhrady za tovary a služby, na tej druhej klienti získavajú veľkú výhodu v podobe širších možností reklamácie. Jenou z nich je chargeback, ktorý sa vzťahuje len na platby realizované platobnou kartou. Ak klient nepochodí s reklamáciou u obchodníka, môže sa tak obrátiť na svoju banku, ktorá po posúdení situácie môže úhradu spätne zúčtovať.  Ako postupovať pri uplatnení reklamácie cez banku, radí Marcela Králová, podpredsedníčka Združenia pre bankové karty.  

Peniaze vám vrátia za zrušený koncert, aj dovolenku

O čo pri chargeback-u ide?  Zjednodušene sa dá povedať, že je to reklamačný medzibankový proces, pri ktorom banka neoprávnenú, chybne zaúčtovanú alebo neautorizovanú platbu spätne zaúčtuje. „Najčastejšie ide o prípady, kedy si obchodník nesplnil záväzok a tovar, za ktorý klient zaplatil nedodal v požadovanej kvalite alebo vôbec, ak klientovi prišiel iný tovar ako si objednal, ale časté sú aj prípady, že miesto originálneho tovaru bol klientovi doručený „fejk“,“ vymenúva Marcela Králová, podpredsedníčka Združenia pre bankové karty. Zároveň však poukazuje na nevedomosť klientov, mnohí z nich totiž netušia, že vrátenie peňazí cez chargeback si môžu uplatniť aj vtedy, ak predajca skrachuje, duplicitne zaúčtuje platbu alebo ak zruší napríklad kúpenú dovolenku, či zaplatené podujatie. „Nedávno sme boli v Bratislave svedkom podobnej situácie. Hlavné mesto sa pripravovalo na koncert svetovej hviezdy Nicky Minaj, no tá ho v deň podujatia zrušila. Banky v súčasnosti riešia aj tieto reklamácie klientov,“ uvádza Marcela Králová.

Ako sa pri takejto reklamácii postupuje?

Podľa podpredsedníčky združenia sa držiteľ karty musí najskôr pokúsiť vyriešiť vrátenie prostriedkov priamo s obchodníkom, od ktorého tovar, či službu zakúpil.„Obchodník by mal finančné prostriedky vrátiť zákazníkovi spravidla do 15 až 30 dní. Ak sa tak nestane, obchodník vrátenie peňazí zamietne alebo klient nedostane žiadnu spätnú odpoveď, až vtedy môže platbu reklamovať v banke. Po poskytnutí detailných informácií od klienta, banka vráti prostriedky na účet klienta a uplatní si chargeback voči banke, ktorá má zmluvu s predajcom,“ vysvetľuje.

Pozor na obchodné podmienky i reklamačný poriadok

Majitelia obchodov, e-shopov aj dodávatelia služieb fungujú na princípe jasných pravidiel reklamácie. Rovnako tak aj kartové spoločnosti pri službe chargeback, kde reklamáciu vybavuje banka klienta. Samotný chargeback pritom nemusí byť vždy úspešný, preto je dôležitá spolupráca klienta s bankou. Ten musí doložiť presný popis tovaru, ktorý si objednal, napríklad tenisky konkrétnej značky, v čiernej farbe a veľkosti 42 a rovnako aj potvrdenie objednávky od obchodníka. Taktiež je nevyhnutné, aby sa držiteľ karty snažil najskôr kontaktovať obchodníka. „Často sa stretávame s prípadmi, kedy si klient si neprečíta podmienky predávajúceho, napríklad poplatky za službu, storno podmienky a iné, a následne sa sťažuje a podá reklamáciu. Ak však obchodník postupoval podľa obchodných podmienok, ktoré klient pri nákupe odsúhlasil, nie je možné peniaze vrátiť,“ vysvetľuje Marcela Králová. Stáva sa to najmä pri obchodníkoch, ktorí poskytujú pravidelné služby, kde sa klient registruje na neurčitú dobu a mesačne, štvrťročne alebo ročne mu je z registrovanej karty účtovaný poplatok. Ide o rôzne antivírusové programy, členstvá na rôznych webstránkach, ako napríklad zoznamky, či webstránky na prezeranie filmov.

Skontrolujte si automatické zadávanie hesiel na Google, či v Apple store

Máte v mobile nastavené automatické dopĺňanie údajov? Pozor na to, môžete sa popáliť. Pri nákupoch v e-shopoch, ale aj v prípade rôznych mobilných aplikácií u rovnakého obchodníka, ako sú napríklad Google, či Apple store, systém nemusí vyžadovať opätovné zadanie údajov z karty.  „Pokiaľ si zákazník nenastaví opätovné zadávanie hesla či iných autorizačných prvkov pri každom nákupe, môže sa  stať, že klient nakupuje nevedomky napríklad počas hry na mobile. V takýchto  prípadoch banka chargeback uplatniť nemôže,“ dodáva Marcela Králová.

O Združení pre bankové karty

Združenie pre bankové karty pôsobí na slovenskom trhu od roku 1994. Ide o dobrovoľnú, neziskovú a jedinú platformu na Slovensku, ktorá združuje banky a nebankové subjekty, ktorých spoločným cieľom je rozvoj platobných kariet na Slovensku.V súčasnosti má ZBK 22 riadnych členov, z toho je 11 bánk a 11 nebankových subjektov. Akékoľvek ďalšie informácie či plánované podujatia nájdete na webe:www.zbk.sk.

Pre viac informácií kontaktujte:?

Paulína Nedavašková, PR agentúra Nextina
E-mail:
paulina@nextina.sk
Mobil:+421 903 931 698