15.7.2022

Kartové firmy vstupujú opatrne do NFT biznisu

Kartové firmy vstupujú opatrne do NFT biznisu

Visa a Mastercard vycítili, že ľudia chcú bezpečne platiť aj za nákup digitálneho umenia. Riziká pri tomto investovaní netreba podceňovať.

Investície do umenia sú známe ako protiinflačné opatrenie. Obrazy či šperky prežijú každú finančnú krízu a majú tendenciu sa časom zhodnocovať. Lenže čo ak chce niekto investovať do digitálneho umenia, ktoré sa dá šíriť internetom neobmedzene a v podstate zadarmo? Aj táto dilema sa dá vyriešiť cez investície do takzvaných NFT (non-fungible tokens). Kým v minulosti šlo len o priestor pre internetových nadšencov umenia, dnes už nákup NFT umožňujú aj veľké kartové firmy.

 NFT sú v podstate virtuálne nezameniteľné tokeny (jednotky dát), ktoré vyjadrujú hodnotu nejakého digitálneho diela či tovaru (obrazu, textu, videa). Ich vlastník môže dané dielo užívať a je chránený pred jeho kopírovaním a šírením cez internet zadarmo. Podobne ako kryptomeny aj NFT sú obchodovateľné a zapísané v blockchaine, čo je verejná decentralizovaná databáza.

 Na rozdiel od bitcoinu a iných virtuálnych mien sú NFT unikátne, ide v podstate o digitálne zabezpečenie autorské dielo umelca. Každý si môže obrázky, videá či hudbu sťahovať, vlastniť ich môže iba jeden človek.

Ako sa na tom zarába

Vlastniť NFT nejakého umenia bolo spočiatku populárne len medzi umeleckou a krypto komunitou. Budúcnosť NFT preto videli odborníci napríklad v zbieraní digitálneho umenia. Dnes do virtuálnych tokenov investujú aj profesionálni investori. Napríklad spoločnosť Visa kúpila vlani NFT od spoločnosť Cryptopunks, ktorá vlastní zbierku pixelových obrázkov.

 Investície do jedinečných tokenov majú možnosť jednak podporiť online obchodovanie s umením, ale aj malé a stredné podniky v hracom biznise, či v hudbe. Samozrejme zviditeľniť sa dielami vo forme NFT sa môžu nielen umelci. Zakladateľ Twitteru napríklad nedávno predal svoj prvý Tweet ako NFT za 3 milióny dolárov. 

 Platby za NFT sa každým rokom zvyšujú v počte aj v objeme. Kým pred dvoma rokmi investori naliali do tejto formy umenia stovky miliónov dolárov ročne, vlani už minuli na NFT viac ako miliardu dolárov. Aj preto si veľké kartové schémy uvedomili, že by bolo chybou stáť pri tomto trende bokom. Online obchody s digitálnym umením tiež potrebujú bezpečné platby. Preto vytvárajú partnerstvá s veľkými kartovými firmami.

Kartové firmy vstupujú opatrne do NFT biznisu

Kredikou na NFT

Najnovšie aj spoločnosť Mastercard oznámila, že umožní držiteľom jej kariet nakupovať NFT v niekoľkých spoločnostiach ako napríklad Immutable X, Candy Digital, The Sandbox či Nifty Gateway.

Mastercard tvrdí, že len ponúka svojim zákazníkom to, čo chcú. Jej nedávny prieskum ukázal, že až 45 % jej klientov si už kúpilo NFT alebo o tom uvažuje. Polovica respondentov tvrdila, že by chcela väčšiu flexibilitu pri nákupoch platobnými kartami. Radi by nakupovali kreditkami či debetkami nielen NFT, ale aj kryptomeny.

Riziká na obzore

 Trend investovania do NFT síce rastie, ale treba sa mať na pozore. Na jednej strane je bezpečnosť transakcií a platieb. Na druhej investičné riziko. A tiež, aj pri NFT sú podvodníci, ktorí chcú predať bezcennú kópiu za veľké peniaze.

 Navyše odborníci upozorňujú aj na ďalšie riziká. NFT sú zvyčajne málo likvidné aktíva (nedajú sa ľahko vymeniť ani predať), ich cena môže byť veľmi volatilná, podobne ako pri kryptomenách. Radia preto byť pri ich nákupoch obozretní a jedinečné tokeny by nemali tvoriť veľkú časť investičného portfólia.

 Napokon, regulátori finančného trhu zatiaľ nemajú jasno v tom, či uznávať NFT ako jeho súčasť. Je preto možné, že investovanie do tejto virtuálnej komodity bude časom podliehať aj prísnejším pravidlám o praní špinavých peňazí. Riziko straty sa potom zníži, ale aj vidina rýchleho zbohatnutia.

 FOTO: Adobe Stock