galéria
Európske banky sa okamžitých platieb obávajú, slovenské sú optimistické
Trendy
17.1.2023
Sociálna sieť Twitter by sa mohla dať využívať aj ako platforma pre online platby, či dokonca ako online banka.
Podľa prvotnej idey by si používatelia siete Twitter mohli posielať malé sumy na podporu videa či iného obsahu. Do budúcnosti by sa možnosti mohli rozšíriť o ponuku uložiť si peniaze na tejto platforme. Vklady by sa úročili úrokom ako v banke. Podľa doteraz zverejnených informácií je to však zatiaľ skôr dlhodobá vízia ako krátkodobý projekt, Twitter však už požiadal americké úrady o licenciu na transfer platieb.
Elon Musk, ktorý koncom roka 2022 Twitter kúpil, má v podnikaní s online platbami skúsenosti, v roku 1999 založil online banku X.com, ktorá neskôr splynula s PayPalom.
Elon Musk si predstavuje, že by Twitter mohol fungovať ako WeChat, čo je čínska sociálna sieť, cez ktorú si ľudia bežne posielajú platby a platia za tovar.
Toto porovnanie však nateraz treba brať veľmi opatrne, pretože WeChat nefunguje len ako sociálna sieť, je to super aplikácia, ktorej súčasťou je aj mobilná peňaženka napojená na WeChat účet, ktorý je prepojený s účtom v banke. Ten si založíte len vtedy, keď dáte banke svoju identifikačné údaje. A tým strácate anonymitu na sociálnej sieti.
Podľa odborníkov sa nedá tak ľahko uspieť na americkom trhu spôsobom, ako to urobil WeChat v Číne. Tam totiž používatelia sociálnej siete radi prešli na WeChat Pay mobilnú platobnú aplikáciu, lebo nemali platobné karty. Američania kreditky aj debetky stále používajú, preto presvedčiť ich platiť cez Twitter bude ťažšie.
Navyše, WeChat Pay má vytvorený taký ekosystém platieb, ktorý sa ťažko vytvára inde ako v Číne. Tam si cez túto mobilnú peňaženku objednáte taxi, kúpite potraviny na trhu, alebo investujete do akcií. Platby často prebiehajú skenovaním QR kódov, čo tiež nie až také populárne mimo Číny.
Pokusy o platby cez sociálne siete tu už boli
Používatelia sociálnych sietí sa ťažko presviedčajú, aby začali cez komunikačné platformy aj platiť. Neúspech na tomto poli už zažil aj Facebook, keď chcel pred pár rokmi k svojmu Messengeru pridať možnosť peer-to-peer platieb. Ľudia to jednoducho nepoužívali, preto Facebook stopol tieto platby v niektorých európskych krajinách v roku 2019.
Jeho platobná služba Facebook Pay však prežila a nedávno sa premenovala na MetaPay. Šéf Facebooku Mark Zuckerberg potvrdil, že plánuje spustiť aj digitálnu peňaženku, ktorá by fungovala v Metaverse napríklad na nákup digitálneho umenia.
Facebook sa pokúšal preraziť aj na poli kryptomien, ale neuspel. Pred troma rokmi firma oznámila spustenie vlastnej kryptomeny Libra, neskôr premenovanej na Diem. Nepodarilo sa jej rozbehnúť platby cez túto kryptomenu a projekt na začiatku tohto roka predala. Dôvodom boli najmä výhrady finančných regulátorov, ktorí Facebooku vyčítali, že nedokáže ochrániť zákaznícke dáta a zabezpečiť platby pred praním špinavých peňazí. Spoločnosť ohlásila aj ukončenie vývoja svojej kryptopeňaženky s názvom Novi, ktorá mala slúžiť práve na ukladanie stablecoinov Diem.
Neslávne dopadol aj pokus Snapchatu pridať používateľom službu Snapcash, cez ktorú mohli platiť za súkromný obsah správ. Firma ukončila túto službu v roku 2018 ako prepadák.
Digitálny svet naráža na realitu
Peer-to-peer platby sú len prvým krokom k úspechu platobných firiem. Každá časom chce, aby si jej používatelia okrem zasielania platieb cez ne nakupovali bežný tovar a prípadne za to platili poplatky.
Pre to však potrebujú presvedčiť nielen zákazníkov, ale aj obchodníkov, aby také platby prijímali. Úspech takéhoto modelu stojí na dôvere. Aj obchodníci musia platbám veriť, že sú bezpečné, aby ich akceptovali.
Podľa odborníkov je však nedôvera používateľov sociálnych sietí pri posielaní peňazí cez ne v západnom svete veľká. Ľudia sa boja najmä o bezpečnosť svojich peňazí, keďže na sociálnych sieťach je veľa podvodných účtov a je to aj raj pre hackerov či šíriteľov hoaxov.
Foto: Adobe Stock.