galéria
Európske banky sa okamžitých platieb obávajú, slovenské sú optimistické
Kryptomeny
7.1.2022
Bratislava, 07. január 2022 – Meniť vernostné body za digitálne meny, alebo rovno bitcoinom platiť u obchodníka? Aj to bude možné pre držiteľov platobných kariet.
S rastom hodnoty a využiteľnosti sa kryptomeny dostávajú aj do pozornosti kartových firiem. Najnovšie sa spoločnosť Mastercard dohodla na spolupráci so startupom Bakkt pri využívaní jeho digitálnej peňaženky, aj pre transakcie s kryptomenami ako je bitcoin. Zatiaľ to budú môcť využívať len spotrebitelia, obchodníci, banky a fintechové spoločnosti v USA, ale tento trend skôr či neskôr príde aj do Európy a na Slovensko.
Spolupráca americkej kartovej spoločnosti a firmy Bakkt, ktorá len v októbri vstúpila na burzu, umožní používateľom v prvom rade uschovať si svoje kryptomeny v digitálnych peňaženkách. S digitálnymi menami získajú tiež možnosť nakupovať a predávať. Ďalším prínosom je vydávanie debetných a kreditných kryptomenových kariet.
Mastercard tiež plánuje začleniť kryptomeny do svojich vernostných programov. Tie fungujú na princípe odmeňovania používateľov platobných kariet. Spotrebitelia budú môcť namiesto tradičných vernostných bodov získavať a utrácať odmeny v podobe kryptomien.
Reakcia na krypto trend
Spotrebitelia v Spojených štátoch amerických stále vo väčšej miere vyhľadávajú možnosti platenia kryptomenami aj pri bežných nákupoch, ukázal prieskum U.S. Consumer Crypto Survey. Dáta tiež odhalili, že takmer polovica (48 %) respondentov nakúpila v prvej polovici roka 2021 niektorú z kryptomien.
Je zrejmé, že obe firmy sa chcú s touto ponukou zameriavať najmä na mladšiu generáciu. Z prieskumu platobných preferencií medzi spotrebiteľmi vyšlo zistenie, že až 77 percent mileniálov sa chce o kryptomenách dozvedieť viac a 75 percent odpovedalo, že by kryptomeny používali aj na platenie, ak by im viac rozumeli.
Mastercard a firma Bakkt zatiaľ nezverejnili podrobnejšie informácie o tom, ako a kedy budú kryptomeny zakomponované do kreditných a debetných kariet. Potenciálne využitie je však podľa odborníkov na platobný biznis zaujímavé.
V prvom rade, odmena v podobe digitálnych mien sa môže v čase zhodnocovať, keďže cena bitcoinu sa vyvíja podľa situácie na trhu. Len v tomto roku sa táto najväčšia kryptomena zhodnotila trojnásobne. To hotovosť v podobe cashbacku či hotelových bodov a leteckých míľ nedokáže. Na druhej strane, cena kryptomien je výrazne volatilná. Tak, ako bitcoin v tomto roku stúpal, podarilo sa mu aj výrazne stratiť na hodnote.
Kryptomeny na kreditnej či debetnej karte môže jej držiteľ míňať v rôznych obchodoch čo pri vernostných bodoch nie je možné. Iste, ani kryptomeny neakceptujú všetci obchodníci, ale ich počet sa stále rozširuje. Naopak, aj obchodníci môžu namiesto vernostných zliav ponúknuť zákazníkom virtuálne meny.
Digitálne meny na karte môže jej držiteľ zameniť za iné formy vernostných odmien (hotelové body, míle). V praxi si tak človek, ktorý má napríklad veľa leteckých míľ a už nelieta tak často, môže zameniť míle na bitcoiny a môže nimi platiť.
Mastercard nie je jediná kartová spoločnosť, ktorá nabehla na kryptotrend. Jeho americký rival Visa tiež ponúka kreditné karty, ktoré umožňujú meniť vernostné body na rôzne kryptomeny. Visa ponúka možnosť vrátiť zákazníkovi 1,5 percenta z každého nákupu kartou v podobe kryptomeny. Za kryptokreditku si navyše firma neúčtuje žiadne ročné poplatky.
Podobný systém zbierania a konvertovania vernostných bodov za digitálne meny ponúkajú aj iné firmy vydávajúce kreditné karty, ako napríklad Gemini či Venmo.
Podľa minuloročného prieskumu spoločnosti Gemini až 14 percent Američanov vlastní kryptomeny, čo je podľa odhadov 21 miliónov dospelých Američanov. Tohtoročný prieskum firmy Ascent zistil, že asi 20 percent Američanov, ktorí nikdy nevlastnili kryptomeny, sú ochotní si ich v budúcnosti kúpiť.
Dôležitý je aj prieskum poistnej spoločnosti HSB, ktorá vlani zistila, že až 36 percent malých a stredných firiem v USA akceptuje kryptomeny.
Obchodníkov, ktorí sú ochotní akceptovať krypomeny, pribúda. Medzi nimi sú aj veľké platobné firmy ako PayPal či telekomunikačný gigant AT&T. Kryptomeny akceptuje aj známa sieť kaviarní Starbucks. Objavili sa aj úvahy, že virtuálne meny by mohli začať prijímať aj Amazon a veľký americká sieť supermaketov Wallmart.
Horšie v akceptácii je na tom Európa. Tu stále pretrváva rozdrobenosť trhu. Ale už aj na starom kontinente sú prvé lastovičky, najmä veľké firmy, ktoré sa platbám v bitcoine nebránia. Od apríla tohto roku umožňuje platby bitcoinom poisťovňa Axa, ale len pre zákazníkov vo Švajčiarsku. Už dlhšie akceptuje bitcoin aj letecká spoločnosť AirBaltic či poľské aerolinky LOT. A napokon, bitcoinové platby už prenikli aj do segmentu s rýchlym občerstvením, keď ich prijíma nemecký Burger King.
FOTO: Dmitry Demidko / Unsplash